Zmiany w obowiązkach płatniczych od 1 stycznia 2015r.
FKA Fakty Komentarze Analiza
Fakty
Wprowadzane od 1 stycznia 2015 r. zmiany dotyczyć będą przede wszystkim obowiązków płatniczych ciążących na bankach, pracodawcach, podmiotach prowadzących rachunki papierów wartościowych i rachunki zbiorcze oraz pozostałych podatnikach jeżeli dokonują transakcji transgranicznych i mają obowiązek uzyskania certyfikatu rezydencji.
Zmiany wynikają z ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1328).
Ponadto, ustawodawca zdecydował, że podmioty wykonujące obowiązki płatnicze i informacyjne zobowiązane zostaną do składania części deklaracji i informacji w formie elektronicznej. W ustawie z dnia 26 września 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek ten rozciągnięto na informacje podatkowe PIT-11, PIT-8C oraz deklaracje PIT-40.
Większość zmian wchodzi w życie już 1 stycznia 2015. Jedynie w przypadku certyfikatów rezydencji wprowadzono dodatkowy, trzy miesięczny okres przejściowy.
Komentarze
Obowiązek płatniczy banków zostanie rozszerzony w zakresie dotyczącym działalności promocyjnej. Z kolei pracodawcy rzadziej będą pobierać podatki od wypłacanych pracownikom odszkodowań. Zmiany nie dotkną podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych i zbiorcze, gdyż dotyczące ich reguły płatnicze zostaną ujednolicone.
Od nowego roku na banki i instytucje finansowe zostaną nałożone obowiązki poboru podatku zryczałtowanego od wypłacanych świadczeń o charakterze promocyjnym. Jednocześnie, ustawodawca uzupełnił przepis dotyczący zwolnienia z PDOF w przypadku świadczeń otrzymywanych z tytułu sprzedaży premiowej do kwoty 760 zł w taki sposób, że jednoznacznie obejmuje on sprzedaż premiową zarówno towarów jak i usług. Poprzednie brzmienie tego artykułu przyczyniało się do licznych sporów. Można jednak oczekiwać, że zakończenie sporów w tym zakresie spowoduje rozpoczęcie sporów dotyczących relacji tych dwóch przepisów.
Od stycznia zmienia się również regulacja przewidująca zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych dla odszkodowań i zadośćuczynień. Po tej dacie ustawodawca obejmie zwolnieniem także odszkodowania i zadośćuczynienia, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z postanowień układów zbiorowych pracy jak również z innych porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów, które są oparte na art. 9 Kodeksu pracy. W efekcie, pracodawcy, którzy zdecydują się na kompleksowe opracowanie takich aktów, np. w zakresie dobrowolnych odejść pracowniczych czy innych kwestii typowych dla przedsiębiorstwa, zwolnieni zostaną z obowiązków płatniczych w zakresie wypłacanych na ich podstawie odszkodowań.
Niewielkie zmiany czekają także podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych i rachunki zbiorcze . Od nowego roku podmiotom tym powierzone zostaną obowiązki płatnika w przypadku gdy pośredniczą w wypłacaniu należności z tytułu dywidend i niektórych innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych uzyskanych z papierów wartościowych.
Podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych i rachunki zbiorcze będą również płatnikami w przypadku poboru odsetek uzyskiwanych przez nierezydentów od wszystkich papierów wartościowych, a nie, jak to miało miejsce do tej pory, jedynie od papierów wyemitowanych przez Skarb Państwa. Regulacje te znajdą zastosowanie do dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych po 31 grudnia 2014 r.
Nowelizacja przewiduje również zmiany w zakresie posługiwania się certyfikatami rezydencji podatkowej dotyczące podatników nie będących polskimi rezydentami podatkowymi. Nowelizacja wprowadza 12 miesięczny okres ważności certyfikatu, który nie zawiera daty ważności. Obecna treść tych przepisów była przedmiotem licznych sporów z organami podatkowymi na tle na tle rzetelności takiego certyfikatu i podmiotu ponoszącego z tego tytułu odpowiedzialność.
Po zmianach, odpowiedzialność w okresie ważności certyfikatu z zasady spoczywać będzie na podatniku, po jego upływie na płatniku.
Należy przy tym pamiętać, że podmioty wykonujące obowiązki płatnicze i informacyjne zobowiązane zostaną do składania części deklaracji i informacji w formie elektronicznej. Obowiązek ten dotyczy płatników, którzy sporządzają i przekazują do urzędów skarbowych imienne informacje o wysokości dochodów podatników tego podatku dla więcej niż pięciu podatników (osób fizycznych), lub gdy informacje te są składane w ich imieniu przez biuro rachunkowe i obejmie informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R, deklaracje PIT-4R, PIT-8AR oraz roczne obliczenie podatku PIT-40.
Analiza
Od początku 2015 więksi płatnicy zobowiązani zostaną do składania części deklaracji i informacji w formie elektronicznej. Obowiązek ten obejmie składanie informacji PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R, deklaracji PIT-4R, PIT-8AR oraz rocznego obliczenia podatku PIT-40, także w zakresie dotyczącym dochodów za 2014.
Nowy obowiązek dotyczyć będzie przedsiębiorcy, którzy rozliczają więcej niż pięcioro podatników. Limit ten wydaje się dotyczyć całego roku podatkowego, zatem obowiązek może objąć także przedsiębiorstwa prowadzące działalność w niewielkim zakresie, które jednak na przestrzeni całego roku skorzystają z usług więcej niż pięciu odrębnych podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. pracowników, zleceniobiorców, zatrudnionych na umowę o dzieło).
Ponadto, dotyczy podmiotów, w imieniu których informacje są składane przez biura rachunkowe. Tacy przedsiębiorcy zobowiązani będą składać urzędowi skarbowemu wskazane informacje oraz roczne obliczenie podatków wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Przepisy przejściowe wskazują, iż elektroniczna forma deklaracji, informacji oraz rocznego obliczenia podatku będzie miała zastosowanie do osiągniętych przychodów (poniesionych strat) począwszy od 1 stycznia 2014 r.
Do podpisywania e-deklaracji może zostać wyznaczona lub umocowana każda osoba, która otrzyma w tym zakresie pełnomocnictwo na formularzu UPL-1, co wynika z art. 80a §1 Ordynacji podatkowej. Pełnomocnictwo takie wymaga złożenia do organów podatkowych i nie wymaga dodatkowych opłat (np. opłaty skarbowej jak zwykłe pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo do podpisywania e-formularzy jest pełnomocnictwem odrębnym nie tylko od pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji papierowych lecz również od uprawnienia do występowania w sprawach Spółki.
Z tego względu wskazuje się, że członkowie zarządu mimo uprawnienia do reprezentowania spółek z mocy ustawy mimo to będą zobowiązani do posługiwania się oddzielnym pełnomocnictwem do podpisywania e-deklaracji wydanym na formularzu UPL-1. Podobnie będzie w przypadku innych osób uprawnionych w określonym zakresie do reprezentowania spółek lub występowania w ich imieniu.
Należy zatem pamiętać, że w związku z koniecznością zapewnienia skutecznego podpisywania e-deklaracji, niezbędne może być złożenie pełnomocnictwa na formularzu UPL-1.
Ustawodawca nie przewidział regulacji mającej zastosowanie do sposobu i formy przesyłania takich informacji przez płatników samym podatnikom, którzy mają otrzymać „imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru”. Z tego można wywieść, że sporządzając informacje dla podatników istnieje możliwość zastosowania zarówno formy pisemnej jak i elektronicznej. W tym zakresie aktualne powinno pozostać powszechnie akceptowane stanowisko WSA w Poznaniu, który wskazał, że „w ocenie Sądu w przepisach prawa nie można doszukać się też przeszkód w uznaniu, że przekazanie deklaracji podatnikowi przez płatnika może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej”.