Nowa ustawa o obligacjach – projekt przyjęty przez rząd
FKA Fakty Komentarze Analiza
Fakty
W połowie sierpnia rząd przyjął projekt nowej ustawy o obligacjach. W zatwierdzonym projekcie uwzględniono znaczną część uwag zgłoszonych przez Przewodniczącego KNF i Ministra Spraw Zagranicznych. Projekt zostanie teraz skierowany do Sejmu.
Przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy nie przewiduje rozwiązań zasadniczo odbiegających od tych przewidzianych w poprzednich wersjach projektu. Doprecyzowanych zostało jednak kilka kwestii istotnych z perspektywy zarówno emitenta, jak i obligatariuszy.
Prawa i obowiązki obligatariuszy wynikać będą nie jak dotychczas – z dokumentu obligacji, ale z warunków emisji, wobec czego projekt wymaga, by warunki emisji były sporządzane w formie jednolitego dokumentu. Warunki emisji nie będą więc mogły stanowić „zbioru dokumentów”, tak jak może to mieć miejsce w przypadku prospektu emisyjnego. Celem tej regulacji jest uniknięcie powstania w przyszłości sporów pomiędzy emitentem a obligatariuszami co do treści warunków emisji, które wynikałyby z kilku dokumentów.
Warunki emisji będą sporządzane w języku polskim. W przypadku emitowania obligacji o wartości nominalnej stanowiącej równowartość co najmniej 100.000 euro, warunki emisji będą mogły być sporządzone w języku angielskim.
W stosunku natomiast do nowego rodzaju obligacji przewidzianych w ustawie - obligacji wieczystych, które nie będą podlegały wykupowi i będą uprawniały obligatariusza do otrzymywania odsetek przez czas nieokreślony, wyłączona zostanie wyraźnie możliwość ich wypowiedzenia.
W projekcie wprowadzono również wymóg, aby zapis oraz przyjęcie propozycji nabycia obligacji miały formę pisemną pod rygorem nieważności (przy czym forma elektroniczna będzie dopuszczalna wtedy, gdy emitent postanowi tak w warunkach emisji). Oznacza to, że nie będzie prawnie możliwe zapisanie się przez potencjalnych obligatariuszy na obligacje np. w trakcie rozmowy telefonicznej.
Projektowana ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2015r. i będzie miała zastosowanie do obligacji wyemitowanych od chwili jej wejścia w życie. Do obligacji wyemitowanych na podstawie ustawy o obligacjach z 1995r. obowiązywać będę dotychczasowe przepisy.
Komentarze
Projekt nowej ustawy nie rozwiewa wszystkich wątpliwości powstałych na gruncie obecnie obowiązującej ustawy o obligacjach z 1995r. Brak jest m.in. wyraźnej regulacji, czy obligacje niemające formy dokumentu mogą być emitowane jedynie jako obligacje na okaziciela, czy również jako obligacje imienne.
Brzmienie zatwierdzonego projektu ustawy nie wyeliminowało istniejących na gruncie obecnej ustawy wątpliwości, czy obligacje niemające formy dokumentu mogą być emitowane jedynie jako obligacje na okaziciela, czy również jako imienne. W projekcie zabrakło wyraźnej regulacji, której wprowadzenie sugerował UKNF, iż obligacje niemające formy dokumentu mogą być emitowane jedynie jako obligacje na okaziciela.
Z uzasadnienia art. 17 projektu ustawy wynika natomiast, że podział na obligacje imienne i na okaziciela pozostaje aktualny również w przypadku obligacji niemających postaci dokumentu. Możne to więc oznaczać, że ustawodawca dopuścił możliwość emitowania imiennych obligacji niemających formy dokumentu.
W projekcie ustawy zniesiono obecnie obowiązujące ograniczenie co do wysokości odsetek maksymalnych od obligacji. Projekt ustawy przywraca w tym zakresie regulację istniejącą na gruncie pierwotnego brzmienia ustawy o obligacjach z 1995r. Oznacza to, że na gruncie nowej ustawy oprocentowanie obligacji będzie mogło być wyższe, niż czterokrotność wysokości stopy kredytu lombardowego NBP w stosunku rocznym (a także maksymalnej stopy odsetek za opóźnienie jeśli równolegle rozważane zmiany w art. 359 § 2¹ k.c. zostaną uchwalone).
Brak ograniczenia maksymalnej wysokości odsetek, poprzez możliwość zaoferowania potencjalnym obligatariuszom wyższych odsetek, powinien pozytywnie wpłynąć na ułatwienie pozyskania finansowania przez emitentów. W szczególności będzie to aktualne w przypadku emitowania obligacji o wyższym ryzyku przez emitentów nie mających ugruntowanej renomy na rynku albo w przypadku finansowania innowacyjnych przedsięwzięć.
Analiza
Dla przypomnienia, nowa ustawa wprowadzi szereg zmian postulowanych przez praktykę m.in. ureguluje zgromadzenie obligatariuszy (zmianę warunków emisji) i ustanowi nowe typy obligacji. Zmiany wprowadzone do projektu ustawy dotyczą m.in. trybu wyrażania przez emitenta zgody na zmianę warunków emisji.
W projekcie ustawy doprecyzowano przede wszystkim kwestie związane z trybem zmiany warunków emisji i funkcjonowaniem zgromadzenia obligatariuszy.
Zmiana warunków emisji dochodzić będzie do skutku, jeżeli zgodę na nią wyrazi emitent. Oświadczenie o zgodzie lub braku zgody, emitent zobowiązany będzie umieścić na swojej stronie internetowej w terminie 7 dni od dnia zakończenia zgromadzenia obligatariuszy. Brak publikacji zgody oznaczać będzie brak zgody emitenta na zmianę warunków emisji.
Emitenci będą również zobowiązani do przekazywania w postaci drukowanej dokumentów, informacji i komunikatów publikowanych na swoich stronach internetowych tzw. instytucjom zaufania publicznego – m.in. notariuszowi, bankowi, instytucji kredytowej lub firmie inwestycyjnej. W przypadku obligacji niemających formy dokumentu, emitent będzie mógł przekazywać wydruki do podmiotu prowadzącego ewidencję lub depozyt papierów wartościowych. Obowiązek przechowywania będzie trwał aż do upływu przedawnienia roszczeń wynikających z obligacji, tj. przez 10 lat. Regulacja ta ma na celu uniknięcie sporów do co treści oświadczeń składanych przez emitenta.
Ostatecznie w projekcie nie uwzględniono propozycji, aby część postanowień warunków emisji mogła być zmieniona wyłącznie poprzez jednoczesną zgodę emitenta i wszystkich obligatariuszy. Pozostano więc przy koncepcji, iż do zmiany warunków emisji wymagana jest uchwała zgromadzenia obligatariuszy oraz zgoda emitenta. Zmiana kluczowych elementów warunków emisji będzie wymagać uchwały podjętej większością ¾, a w przypadku obligacji dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu – zgody wszystkich obligatariuszy obecnych na zgromadzeniu obligatariuszy.
Doprecyzowano również kwestię miejsca zgromadzenia obligatariuszy. Zasadą jest, że zgromadzenie odbywać się będzie w siedzibie emitenta. Zgromadzenie obligatariuszy będzie jednak mogło odbyć się na terytorium państwa członkowskiego UE, pod warunkiem że środki techniczne dostępne w tym państwie umożliwiają obligatariuszom wykonywanie ich praw, w przypadku obligacji o wartości nominalnej stanowiącej równowartość co najmniej 100.000 euro.